Raad stelt voortaan de kaders voor thuiszorg Breda

4 november 2011

Raad stelt voortaan de kaders voor thuiszorg Breda

Fractievoorzitter Patrick van Lunteren kreeg gisteren unanieme steun voor het voorstel dat de Gemeenteraad komend voorjaar de kaders stelt voor de toekomst van de thuiszorg. De aanbesteding van de thuiszorg van afgelopen zomer heeft de stad behoorlijk op zijn kop gezet. 1.000 werknemers moeten van baas wisselen en 4.600 cliƫnten moeten wisselen van zorgaanbieder. Dit gaat gepaard met verlies aan kwaliteit van zorg en van een goed salaris voor werknemers. " Dat kan en moet heel anders de volgende keer", zegt Van Lunteren. " Aanbesteden hoeft niet meer en op zijn minst moet er in 2014 extra aandacht zijn voor kwaliteitseisen en arbeidsvoorwaarden".

De thuiszorg staat niet op zichzelf. Er worden vanuit het Rijk en de Provincie nog veel meer zorgtaken overgedragen aan de gemeenten. Zo komt het hele jeugdzorgbeleid van de provincie ook op ons af. Het totale zorgpakket is gigantisch in beweging. " Het is verstandig daar vroegtijdig bij te zijn en als Raad nu al, aan het begin van die race, de kaders duidelijk weg te zetten", zegt Van Lunteren. " De invoering van al die taken moet zonder al te veel onrust en kwaliteitsverlies verlopen. En als we het slim aan pakken is ook nog eens veel samenwerkingsvoordeel te halen en geld te besparen zonder dat dit ten koste gaat van arbeidsvoorwaarden van de werknemers".

Wij zijn de thuiszorg
protestlied