Werelddag tegen Armoede

17 oktober 2011

Werelddag tegen Armoede

Wie rijkdom niet kan delen is als mens totaal mislukt. Dat schreef Karel Glastra van Loon in een protestlied voor de SP. Vandaag 17 oktober 2011 klonk dat signaal ook weer duidelijk door in de toespraken op de Grote Markt. De werkgroep "Marge in Beeld" heeft een nieuw Bredaas netwerk opgericht om signalen van onrecht, armoede en uitsluiting te verzamelen. Die worden doorgegeven aan de verantwoordelijke instantie of gemeente. Ook knelpunten rond schuldhulpverlening en schuldsanering komen aan de orde. "Een prachtig initiatief", zegt fractievoorzitter Patrick van Lunteren van SP Breda. "Onder aanvoering van VVD is de afbraak van het armoedebeleid in Breda en Nederland in volle gang. De krachten bundelen is nu heel hard nodig".

1 voor allen
De liberalen van de VVD geloven niet in de maakbaarheid van de samenleving of in de overheid als geluksmachine. Ieder is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen geluk, volgens VVD wethouder Meeuwis. Dat hij daarin volledig is doorgeslagen bewees hij onlangs nog door zelfs Rahal Lamlih te verbieden geheel belangeloos te koken voor daklozen. "De wethouder vergeet dat niet iedereen gelijk is", zegt Van Lunteren. "Om een menswaardig bestaan op te bouwen heeft de één net wat meer hulp nodig dan de ander. De overheid zal er altijd voor moeten waken dat we die basisvoorwaarden voor iedereen gelijk houden".

Marge in Beeld 2

Breda is een zeer rijke stad. Er wonen in Breda ook veel rijke mensen. Met een wat eerlijker verdeling van de middelen hoeft in Breda echt niemand honger te hebben. Met een beetje eerlijkere verdeling van het geld hoeft in Breda niemand op straat te slapen. Met een beetje eerlijkere verdeling van de rijkdom hoeft in Breda niemand lang te wachten op maatschappelijke opvang. Het is een kwestie van politieke keuzes. "De VVD kiest liever voor de banken, de rijken, de gezonden en de hoger opgeleiden", zegt Van Lunteren, "Om te laten horen dat ze daarmee goed fout zitten moeten we ons verenigen. Samen staan we sterk. Allen voor 1 en 1 voor allen".

1 voor allen
Armoede werkt niet