Rahal Lamlih weer aan de slag

24 oktober 2011

Rahal Lamlih weer aan de slag

De daklozen in Breda hebben hem even moeten missen, maar vanaf vandaag kookt Rahal Lamlih weer zes dagen in de week voor de Bredase daklozen. Wethouder Cees Meeuwis had hem te verstaan gegeven dat het college zijn onbaatzuchtige werk niet op prijs stelt. Het zou het gemeentelijke beleid in de wielen rijden om daklozen in opvang 't IJ klusjes te laten doen in ruil voor een warme maaltijd. Lamlih was welkom om in 't IJ te koken, maar weigerde dat, omdat daklozen moeten betalen om daar binnen te komen en sowieso sommige daklozen volgens hem niet toegelaten worden.

Rahal bij 't IJ

De mededeling van de wethouder viel Lamlih koud op het dak en leidde tot nationale ophef: onder andere Omroep Brabant en Hart van Nederland besteedden aandacht aan deze kwestie.

SP-raadslid Maurice Spapens stelde dezelfde dag nog schriftelijke vragen, en nadat het college had laten weten dat er geen formele grond bestaat om Lamlih te verbieden om te koken, nam deze het besluit om zijn vrijwilligerswerk weer op te pakken. Reden om voor raadslid Maurice Spapens namens de SP fractie en de SP afdeling Breda Rahal Lamlih een bos rode bloemen te brengen en hem te bedanken voor zijn goede werk. Maurice Spapens spelde hem zelfs een rood hart op. “Rahal heeft een hart van goud, waren er maar meer die zo waren”, volgens Spapens. “Juist in deze barre tijden moeten we trots zijn op mensen als Rahal”.

Lamlih heeft alle begrip voor het beleid aan de binnenkant van het SMO, maar vindt "In Breda hoeft niemand uit de vuilnisbak te eten, ik zorg graag voor die mensen. Waarom geld of bonnen vragen voor eten dat ik gratis krijg!” Vandaag serveerde hij heerlijke asperge- of minestronesoep.

Maurice Spapens steunt Rahal Lamlih