Begroting Breda biedt reden tot juichen

4 oktober 2011

Begroting Breda biedt reden tot juichen

SP Breda ziet reden tot juichen in de begroting. De stad blijkt te beschikken over ruim 307 miljoen euro aan reserves en voorzieningen. 219 miljoen daarvan zit in stille reserves, de overwaarde op vastgoed en grond. De rest zit ergens in de kas van wethouder Boelema. “ Ik hoor graag van de wethouder waarom ze dat niet uitgeeft”, zegt SP Fractievoorzitter Van Lunteren. “ Reserves bouw je op voor slechte tijden. Daar zitten we nu midden in. Het hoeft niet allemaal op, maar het is logisch om er nu een deel van te investeren in de stad. Dan sparen we weer in goede tijden”.

Naast al die reserves zit er ook nog voor ruim 10 miljoen rek in de OZB. Wethouder Boelema maakt niet gebruik van de volledige ruimte om die op te hogen. Zonde, want bij huizen van 3 ton en hoger kan best wat geld gehaald worden. Breda is de stad in Nederland met het grootste verschil tussen de rijkste en armste inwoners. Breda mag zich verheugen op een flinke hoeveelheid hele rijke mensen. “Ik neem aan dat al die mensen in die dure villa’s best een extra steentje bij willen dragen aan een sociaal en veilig Breda”, zegt Van Lunteren. “ Ik hoor graag van ze als dat niet zo is”.

De coalitie van VVD, CDA, D66 en GroenLinks maken iedereen de afgelopen jaar wijs dat Breda er slecht voor staat. Dat is dus helemaal niet zo. De reden voor de keiharde en ondoordachte bezuiniging op het armoedebeleid en de afbraak van sociale voorzieningen is voor de boekhouding helemaal niet nodig. “Speculeren over verborgen agenda’s en oud zeer heeft geen zin”, zegt Van Lunteren: ” Nu prutst het college een beetje met fietsenstallinggeld, parkeren bij de Galderse meren. Ik zie liever een gezamenlijke lange termijnvisie op Breda. Met al dat geld in kas moeten we daar toch samen uitkomen”.