Toch nog een kans voor de buurthuizen

24 september 2011

Toch nog een kans voor de buurthuizen

Fractievoorzitter Patrick van Lunteren van SP Breda is blij dat de buurthuizen toch nog een kans krijgen. Het leek er aanvankelijk op dat de helft van de buurthuizen gesloten zouden worden. Dat was het ‘stille’ plan achter de motie die een meerderheid van de Raad aannam om 1,5 miljoen te bezuinigen op de gebouwen van de gemeenten. Een lange strijd met veel acties en stevige debatten had enig resultaat. Veel minder buurthuizen kwamen in aanmerking voor sluiting en er is nu ruimte voor zelfstandige doorstart. “ Liever hadden we uiteraard alle buurthuizen opengehouden met geld van de gemeente”, zegt van Lunteren. “ De buurt is de basis. Daar gebeurt het. Daar moet je als gemeenteschap investeren in ontmoeting, sport, spel en ontspanning”.

Wethouder Boelema (D66) heeft blijkbaar een heel andere kijk op die verantwoordelijkheid van de gemeente. Een handjevol buurthuizen verspreid over de stad is wat haar betreft voldoende. Ze trok met een kille rekenformule door de stad en wees, op het oog willekeurig, enkele buurthuizen aan die moeten sluiten. Mensen moeten het verder allemaal zelf maar uitzoeken. Van Lunteren, “ Met die kille mentaliteit stoot het college veel mensen van zich af. Dat is niet goed. Juist nu niet in een tijd dat de we mensen bij elkaar moeten brengen om tweedeling, verharding en vervreemding moeten voorkomen”.

Ook heeft de SP grote moeite met de wijze waarop de wethouder te werk is gegaan. Het hele proces hangt van opportunisme en slechte uitvoering aan elkaar. Zo is Buurthuis Doornbos totaal onaangekondigd gesloten vanwege kansen voor een commerciele partij in de stad. Ook bij de andere buurthuizen is de communicatie slecht verlopen. De mededeling over sluiting komt totaal onverwacht. Van vooroverleg over zelfstandige doorstart of alternatieve lokaties in de buurt is totaal niet gesproken met de mensen. In sommige gevallen zoals bij het Kraaienest en de Toma gaat de gemeente ook finaal voorbij aan keiharde afspraken op papier. “Hoe kan dit?” Van Lunteren: “Het antwoord op die vraag krijgen we overigens niet want, minstens zo teleurstellend, vond de coalitiepartijen een terugblik nu niet nodig. Dat is jammer want behoorlijk bestuur houdt toch in dat je als gemeente zorgvuldig met mensen om gaat?”.

Er wordt in maart 2012 gekeken wat het effect is van de plannen van de Wethouder. Dan is duidelijk welke buurthuizen eventueel doorstarten. Ook is dan duidelijk of alle bezoekers, verenigingen en organisaties een plek hebben behouden of een nieuwe hebben gevonden. Van Lunteren: “ Dat zal nog een flinke dobber worden voor alle betrokkenen. Want het sluiten van de buurthuizen loopt gelijk op met het schrappen van veel subsidies aan al die verenigingen en organisaties. Sociaal Breda krijgt het even stevig voor de kiezen. Dat betekend voor ons werk aan de winkel met nog veel actie en verzet”.