Onbegrijpelijk dat Breda de thuiszorg aanbesteed

10 juli 2011

Onbegrijpelijk dat Breda de thuiszorg aanbesteed

Ruim 1000 mensen komen op straat te staan door de aanbesteding van de thuiszorg in Breda. Om een besparing van 3 miljoen te realiseren is weer flink gesneden en geschoven in de taakverdeling. Nog meer medische en persoonlijke zorg kan nu gedaan worden door een hulp in de huishouding. De aanbesteding lost misschien nu het begrotingsprobleem op, maar zal tot kostenstijging leiden in de komende jaren. Een heel kortzichtige keuze dus. SP fractievoorzitter Van Lunteren: "Het is onbegrijpelijk dat daar waar de SP de gemeentelijke thuiszorg probeert te verbeteren, Wethouder Meeuwis via de aanbestedingen deze zorg afbreekt".

Agnes Kant Door goede thuiszorg kunnen mensen langer thuis blijven wonen. Het is een menselijke en goedkopere vorm van zorg dan het moeten verhuizen naar een verzorgingshuis. Al in mei 2010 loodste toenmalig SP Kamerlid Agnes Kant drie initiatiefwetten voor menselijke thuiszorg door de Kamer. Gemeenten wordt daardoor opgedragen om geld voor zorg, ook daadwerkelijk te besteden aan zorg. Ook maakte Kant het mogelijk dat de schadelijke gevolgen van aanbestedingen stoppen. Aanbesteden is sindsdien niet meer verplicht. “Het is dus allemaal tekentafelwerk van Bredase boekhouders zonder enig gevoel voor menselijke maat”, zegt Van Lunteren. “ Ook in de gemeenteraad ontbreekt helaas nog dat gevoel. Mijn voorstel om voor goede ideeën over kostenbesparing eerst eens te luisteren naar de werkers en zorgbehoevenden zelf, werd afgelopen donderdag massaal weggestemd”.

opinie Agnes Kant en Renske Leijten

Aanbesteden in de thuiszorg hoeft niet