Motie van wantrouwen voor Wethouder Boelema

1 juli 2011

Motie van wantrouwen voor Wethouder Boelema

Donderdagavond werd tegen wethouder Saskia Boelema een motie van wantrouwen ingediend namens SP, PvdA en Breda 97. Zij kreeg die voor het feit dat zij de raad eerder deze maand verkeerd inlichtte over de sluiting van buurthuizen. In de vergadering van 16 juni 2011 verkondigde de wethouder dat pas in september een definitieve beslissing zou vallen over welke buurthuizen volgens haar moeten sluiten. Exact op het zelfde moment werd iets verderop in Breda aan de gebruikers verteld dat buurthuis Doornbos per 1 juli 2011 sluit. “ De wethouder wilde geen tekst en uitleg geven over hoe dit verschil tot stand komt en er blijkbaar ook geen excuus voor aanbieden”, zegt SP fractievoorzitter Patrick van Lunteren. “Erg spijtig want ik had liever op constructieve wijze gekeken hoe het beter kan. Nu is het een motie van wantrouwen geworden van 13 van de 39 raadsleden, daar schiet niemand in de stad wat mee op”.

De SP had liever gezien dat de wethouder bereid zou zijn alle plannen voor sluiting van buurthuizen en huuropzeggingen op te schorten; Dat ze eerst met haar voorstellen naar de raad zou komen. Na een goede afweging van de raad kan daarna, als het al zover komt, op een nette manier voor de betrokkenen een soepele overgang geregeld worden.

Juist deze wethouder heeft altijd de mond vol van excellent communiceren en dat de raad het laatste woord mag hebben. In de praktijk walst ze compleet langs de raad. Ze lijkt zo snel mogelijk de hervormingsplannen door te willen voeren. En niet alleen dendert ze langs de raad. Ze gaat ook nog eens volledig voorbij aan de mensen in de stad. “De huurders van buurthuis Doornbos waren die donderdagavond volledig overvallen en overdonderd”, Van Lunteren: “Twee weken van te voren, uit het niets, ineens iemand de huur opzeggen is niet echt netjes”.