"10.000 jongeren?!?, dan heb ik niks gezegd over de overlast"

28 juni 2011

"10.000 jongeren?!?, dan heb ik niks gezegd over de overlast"

Maandagavond 27 juni 2011 hebben 11 actieve SP-leden gebuurt in de Haagse Beemden. Aanleiding was het gedoe om een jongerenaccommodatie. Na 14 jaar overleg is het de gemeente nog steeds niet gelukt om een goede oplossing te vinden voor huisvesting van jongerenactiviteiten in de wijk. De SP wil eens van de jongeren en de buurtbewoners rond de Beemdentil horen wat zij er van vinden en of zij oplossingen zien.” Meest opvallende van het avondje buurten is nog wel dat bijna niemand het verhaal kent”, zegt SP bestuurslid Gerda van Veghel. “Mensen weten nog niet eens dat in de Haagse Beemden 10.000 jongeren wonen. Dat is wel even schrikken, wie communiceert er eigenlijk met de mensen in de wijk”.

Patrick met jongeren in gesprek

“ Wat zegt u? 10.000 jongeren in de Haagse Beemden?”, zegt een 80 jarige man. “ Zoveel, dan heb ik niks gezegd over de overlast. Die valt me dan ineens vreselijk mee”.

Alle buurtbewoners en jongeren die we spraken zijn het er over eens. Er kan nu niet nog langer gewacht worden. Verschillende ideeën werden geopperd, van een plek bij de nieuwe ontwikkelingen rond het NAC-stadion tot het omvormen van Landgoed de Burcht, “want dat krijgen ze toch niet verkocht”.

Enkele reacties van buurtbewoners nadat ze het verhaal uitgelegd kregen:

“Ik heb eigenlijk maar een woord: Triest”.

“Dit duurt veel te lang”

“Er moet snel iets komen voor die jongeren”

“De politiek was al niet zo geloofwaardig, dit slaat ook weer alles”

Aan de deur in gesprek

Volgens jongeren zelf:

“ Er zo iets moeten komen waar we feesten kunnen organiseren voor jongeren tot 16 jaar, zoals in ‘t Karrewiel in Bavel”, aldus twee hartsvriendinnen van 15. “ En voor doordeweeks zoals vanavond een plek waar we altijd weten dat er ook andere meiden en jongens zijn om mee te kletsen. Onze vriendjes zitten, megastom, nu liever met hun BlackBerry’s te spelen. Dan is het hier saai!”.

“Ik heb hier niets te zoeken in de Haagse Beemden, ik ga altijd de stad in”, zegt een 18-jarige jongen. “ Als er hier nu zoiets was als poolcentrum dan hoefden we niet de stad in. Dat zou wel handig zijn”.

“De Galaxy (jeugdhonk, red.) moet veel langer en vaker open”.

Ook hoorden we wat nuttige tips over de buurt zelf. Iedereen is dik tevreden rond buurthuis de Beemdentil. Het is er prima wonen, lekker rustig in een ruim opgezette groene buurt. Er kan bij doorvragen ook voor de volwassenen wel wat veranderen in de buurt.

“Waarom maken ze van winkelcentrum De Donk niet een leuk centrum waar je heen kan wandelen voor een terrasje. Met een Coffeecorner waar ’s ochtends de koffie bijna klaar is en ’s avonds voor een ijsje of zoiets”.

“Oké, een ding dan: de drempels in de straat zijn wel erg scherp. Er gaat menig auto op stuk, hier”

SP'ers op pad