Succesvolle actievergadering Red Ons Buurthuis in Geeren-Noord

22 mei 2011

Succesvolle actievergadering Red Ons Buurthuis in Geeren-Noord

Op uitnodiging van voorzitter Assadin Mejout van buurthuis Geeren-Noord is er op 20 mei een actievergadering geweest met zo'n twintig verontrustte en betrokken gebruikers van het buurthuis Geeren Noord. Onderdeel van de bijeenkomst was een informatieve diaserie met historische beelden. Deze foto's gaven een goed zicht op de stichting en totstandkoming van het huidige buurthuis. Het is inmiddels dertig jaar geleden dat de eerste concrete stappen gezet werden. Assadin refereerde naar aanleiding van die beelden nog even aan de voor die tijd typische kapsels en snorren, het enthousiasme van de initiatiefnemers, oud PvdA-wethouder Rein Welschen en de legertent die als tijdelijk onderkomen in de beginfase op het terrein stond.

De actievergadering in Geeren-Noord

"Op zo'n moment word je je bewust van het feit, dat hier geschiedenis ligt. Het idee dat zo'n buurthuis misschien verdwijnt wordt daarmee nog schrijnender. Met 1 pennenstreek zijn de stadsbestuurders, die blijkbaar geen binding hebben hebben met hun kiezers, in staat om dit stukje buurtgeschiedenis te verfrommelen, weg te gooien en daarmee uit te wissen", aldus de buurbewoners. Hoewel niet alle buurthuizen dichtgaan, is nog steeds niet duidelijk welke er moeten sluiten.

De verontwaardiging is groot. Men is trots op hetgeen bereikt is. Het buurthuis is inmiddels op een uitzondering na, 7 dagen per week open. Met gepaste trots vertelde men dat voor het eerst in de geschiedenis het buurthuis ook tijdens de vakantie geopend zal zijn. Het is duidelijk: Geeren-Noord laat zich niet als de spreekwoordelijke "makke schapen" naar de slachtbank voeren. Concreet is onder andere afgesproken dat Assadin Majout contact zoekt met andere besturen van buurthuizen om te informeren naar de mogelijkheid van een gezamenlijk optreden. Tijdens het Jazzfestival worden wederom handtekeningen opgehaald en er is een ludieke actie gepland.

Geeren-Noord herbergt vele culturen, getuige ook deze vlag

www.redonsbuurthuis.nl