SP: duidelijkheid over aansprakelijkheid brandweerkazerne

9 april 2011

SP: duidelijkheid over aansprakelijkheid brandweerkazerne

Bas Maes, commissielid van de SP, stelde vandaag onderstaande vragen aan het college van B en W:

Al in de begrotingsbehandeling voor 2011 is het risico met betrekking tot de gevelbekleding van de brandweerkazerne aan de Tramsingel aangegeven. In zoverre kwam de raadsbrief en bijbehorend persbericht van 5 april jongstleden dan ook niet als een verrassing. Wat ons als SP wel hoogst onaangenaam verrast heeft is dat er in de raadsbrief gesteld wordt dat “de aansprakelijkheidstermijnen reeds lang verlopen waren”. Evenals berichtgeving in BN/De Stem van 9 april jongstleden zetten wij, mede uit praktijkervaringen in de bouw, grote vraagtekens bij het feit dat termijnen al verstreken zouden zijn. Vergelijkbaar met de problemen bij de lekkages van de Chassé Parking die juni 2010 behandeld werden, lijkt het college wederom niet bereid de schuldvraag diepgaand te onderzoeken. Ook wanneer blijkt dat de gemeente zelf iets te verwijten is, dient dit onderzocht te worden zodat fouten in de toekomst voorkomen kunnen worden.

Mede gezien de grote bezuinigingsopgave waar dit college de stad voor stelt, is het voor de SP onverteerbaar dat men aan de andere kant geld laat liggen. Dezelfde doortastendheid waarmee het college bezuinigt op buurthuizen of het armoedebeleid zou wat ons betreft ingezet mogen worden om hetgeen te verhalen waar wij als Breda recht op hebben. Doet het college dit niet dan worden er mogelijk miljoenen aan belastinggeld over de balk gegooid.

Vragen:

1. Kan het college de uitspraak “Voorts werd vastgesteld dat de aansprakelijkheidstermijnen reeds lang verlopen waren” uit de raadsbrief van 5 april jl. nader onderbouwen?
  2. Is het college evenals de SP van mening dat de mogelijkheid tot het verhalen van kosten op derden wel degelijk diepgaand onderzocht moet worden? Indien ja, hoe gaat het college dit aanpakken? Indien nee, waarom niet?
  3. Kan het college hetgeen beamen wat in BN/De Stem van 9 april jl. staat, te weten “De gemeente is essentiële rapporten kwijt over afspraken die gemaakt zijn tijdens en na de bouw”?
  4. Is het college het met de SP eens dat ook wanneer er fouten in de eigen organisatie gemaakt zijn, het belangrijk is deze boven water te krijgen? Indien ja, hoe gaat het college dit aanpakken? Indien nee, waarom niet?
  5. Is het college evenals de SP van mening dat het in tijden van grote bezuinigingen, niet valt uit te leggen aan de burgers dat de gemeente de knip trekt en miljoenen aan belastinggeld spendeert zonder de schuldvraag goed onderzocht te hebben?