Jaarrekening BV Breda

22 april 2011

Jaarrekening BV Breda

Breda zit op gescheept met een keihard rechts college dat de stad runt alsof het een BV is. Dat laat de vandaag gepresenteerde jaarrekening over 2010 nog eens duidelijk zien. Geld en economie gaan vóór mensen en maatschappelijke verantwoordelijkheid. De zorgtoeslagen zijn uitgekleed, de uitvoering van de WMO is versoberd, reserves van de BSW zijn afgeroomd, subsidies voor maatschappelijke activiteiten zijn gestopt, buurthuizen moeten de deur sluiten en ga zo maar door. Harde maatregelen, terwijl aan de andere kant veel geld is blijven liggen waar het veel minder negatieve gevolgen heeft. Voor fractievoorzitter van de SP, Patrick van Lunteren toont dit nog maar weer eens aan waar VVD, D66 en CDA voor staan, blijmoedig gesteund door GroenLinks. "De gevolgen van de crisis zijn in Breda volledig betaald door degenen die dat het minst kunnen dragen. Ik vraag mij hardop af of alle mensen die op deze partijen stemden dit ook echt zo gewild hebben".

In 2010 heeft wethouder Boelema (D66) ook zoveel mogelijk de prijs van de kavels van het gemeentelijk grondbedrijf afgewaardeerd. Ook dat is een politieke keuze. Door dit in één klap te doen, is een extra druk van tientallen miljoenen op de gemeentelijke financiën gelegd. Dit heeft er toe geleid dat de gemeente in één klap van nagenoeg al haar reserves is afgeholpen. Van Lunteren:"Ik heb grote twijfels of die snelle afwaardering nodig was. Door het over meerdere jaren uit te smeren had de klap minder hard binnen gekomen. En wie weet als over twee-drie jaar de bouwmarkt wat aantrekt hoeft er niet eens zoveel gesneden te worden".

De gemeente gaat 2011 dus in met nauwelijks vet op de botten. Elke tegenvaller zal dus ook direct ergens pijn doen. Wat de SP betreft wordt die pijn vooral gelegd daar waar het hoort en niet daar waar de dubbeltjes elke maand al worden omgedraaid. Van Lunteren: "Je kunt een gemeente immers niet runnen als een BV, Het zijn niet slechts burgerservicenummers. Het zijn mensen. Ik hoop dat met name CDA en GroenLinks binnen de coalitie zich in 2011 hard gaan maken voor wat meer sociaal maatschappelijke verantwoordelijkheid en menselijke waardigheid".