Een portie billenballen graag

7 november 2010

Een portie billenballen graag

Afgelopen donderdag is in Breda een a-sociale begroting vastgesteld. De rekening van de crisis is afgewenteld op de mensen die al het minst te besteden hebben. De coalitie wilde absoluut niet de OZB belasting verhogen. Dat zou de rijken maar treffen. Liever snijden ze in de WMO, de langdurigheidstoeslag, de BredaPas en de bijzondere bijstand. "Een zeer egocentrische en a-sociale keuze", zegt fractievoorzitter Patrick van Lunteren. "Terwijl omgerekend de verhoging van de OZB voor een huis met een WOZ-waarde van 350.000 euro neerkomt op 6 euro per maand. Dat komt neer op 1 portie bitterballen op een fuifje in het Ginneken". Er zit wettelijk gezien nog ca 5,6 miljoen euro aan ruimte in de OZB belasting. Daarmee is de bezuiniging op armoedebeleid in Breda volledig te dekken.

BitterballenDe coalitiepartijen VVD, D66 , CDA en GroenLinks willen liever de mensen uit de bijstand en aan de slag helpen. De onbegrijpelijke gedachtekronkel daarbij is dat dit het beste kan door ze nog dieper de armoede en ellende in te duwen. Alsof mensen voor de lol op of onder de armoedegrens leven. Van Lunteren:"Ik heb sterk het gevoel dat de vertegenwoordigers van VVD, CDA en D66 absoluut niet weten over wie en wat ze het precies hebben. Van Groenlinks vermoed ik dat ze het wel weten maar dat het pluche van Wethouder Willems belangrijker is. Dat laatste is wellicht nog kwalijker".

Wie kan werken moet werken. De SP denkt en werkt graag mee aan het creƫren van banen en het aanbieden van omscholingscursussen. Zeker omdat de groep werkzoekenden alleen maar zal groeien komende jaren. 10% van de ambtenaren moeten er uit van de liberalen, de marktwerking heeft de baan van duizenden postbodes op de tocht gezet, er gaan duizenden mensen uit de sociale werkplaats de straat op en de bouw trekt ook maar niet aan. De burgemeester wil ook weinig doen aan het ontslag van honderden politiemensen. "SP Breda zal komende maanden meestrijden voor behoud van die banen", zegt Van Lunteren:, "En Breda kan ook best wat maakindustrie gebruiken. Als het College daar net zo haar best voor doet als voor de komst van de
WTC kunnen ze op onze steun rekenen".