Het kón over links...

31 maart 2010

Het kón over links...

Op 31 maart is op de deur van de fractiekamer van GroenLinks in het Bredase stadhuis een poster geplakt met de slogan: Het kón over links. Een ludieke actie van de SP om duidelijk te maken dat de "groenen" zich in Breda lijken los te zingen van hun oorspronkelijke sociale en progressieve gezicht.

Het kón over links

Vanwege ondoorgrondelijke redenen heeft GroenLinks zich verbonden aan een coalitie met conservatieve en neo-liberale partijen, namelijk VVD, CDA en D66. Partijen waarvan in deze tijden van crisis vooral sloop en a-sociale keuzes te verwachten zijn. Waarom schudden de Groenen juist nu hun ideologische veren af? Waarom kijkt GroenLinks naar VVD en CDA en niet naar SP en PvdA? Het kón over links in Breda: D66, PvdA, GroenLinks en de SP hebben samen een meerderheid.

Juist nu wereldwijd het ongelijk van het liberale kapitalistische model is aangetoond.
Juist nu de liberale agenda van de Europese Unie zijn langste tijd gehad heeft.
Juist nu de armen en meest kwetsbaren ons keihard nodig hebben.
Juist nu de PvdA zijn veren schoorvoetend weer lijkt te hervinden.
Juist nu er een rode zon gloort.

Helaas lijken juist nu de heren Akinci en Willems, respectievelijk lijsttrekker en wethouder van GroenLinks, nog niet ontwaakt. Hopelijk is de rest van de partij dat wel. Dinsdagavond is aan hen het woord. De SP kijkt vol verwachting mee en hoopt dat onze 'linkse broeders' zich niet op laten sluiten in een rechtse coalitie maar samen met ons de strijd aanbinden tegen afbraakbeleid.

Dat laten de leden van GroenLinks in Breda niet gebeuren….. toch?