planoloog M. Pijpers: raad gaat op snoepreis

7 juli 2009

planoloog M. Pijpers: raad gaat op snoepreis

De reis die het overgrote deel van de gemeenteraad - minus de SP-fractie - deze week naar Hamburg maakt, is niet nodig om tot een beter besluit over de Bredase haven te komen. Dat vindt de Bredase planoloog M. Pijpers in een opinieartikel op BredaVandaag. Breda is onvergelijkbaar met Hamburg.

Pijpers stelt in het artikel:

"De raad gaat lekker drie dagen naar Hamburg. Wat ze daar gaan doen? Het bekijken van projecten. Om precies te zijn gaat men kijken naar de havenontwikkeling, om dat dan toe te gaan passen in Belcrum. Hamburg is een enorme havenstad met bijna 2 miljoen inwoners. Breda komt net boven de 170.000 uit en heeft een miezerig haventje. Echt vergelijkbaar zijn deze steden niet. Nu vraag ik mij daarom af: wordt de besluitvorming hierdoor beter? Ik geef zelf graag ook het antwoord: nee. Dit is een typisch geval van een ‘snoepreisje’."

De SP had al eerder aangegeven geen brood te zien in de reis naar Hamburg. De SP heeft geen bezwaar tegen functionele dienstreizen, maar de partij ziet geen enkele meerwaarde in het afreizen naar Hamburg. Daarnaast zet de partij vraagtekens bij het uitnodigen van de volledige raad, in plaats van alleen die raads- en commissieleden die de ontwikkeling van de haven en het stationskwartier in hun portefeuille hebben.