Steun de krakers in de Ignatiusstraat

16 april 2009

Steun de krakers in de Ignatiusstraat

Op vrijdag 6 maart werd een leegstaand woningencomplex aan de Ignatiusstraat opnieuw bezet door een groep krakers. De leegstaande panden werden eerder al gekraakt en met fors machtsvertoon ontruimd. De panden, eigendom van woningbouwvereniging Laurentius, staan op de nominatie om gesloopt te worden. Volgens Laurentius wegens betonrot; echter, volgens de SP, de krakers en de onder de woningen gevestigde winkeliers - die ook moeten vertrekken - om hier dure appartementen te kunnen bouwen.

De SP heeft de krakers van harte gesteund, en vele buurtbewoners met ons, zo bleek uit een kort buurtonderzoek dat de partij hield op 21 maart in de omgeving van het Brabantplein. De SP wil dat de onderste steen boven komt - spreekwoordelijk gezien dan! Leegstand van bewoonbare woningen, in een tijd met duizenden actieve woningzoekenden, is onaanvaardbaar, laat staan als dit op oneigenlijke gronden is gebeurd. Helaas heeft de rechter vooralsnog anders geoordeeld. Woningbouwvereniging Laurentius heeft een kort geding aangespannen om het pand te laten ontruimen, en heeft dit kort geding helaas gewonnen. De krakers moeten binnen twee dagen het pand verlaten, en zijn ook veroordeeld tot het betalen van de proceskosten: een bedrag van 1164 euro.

De SP heeft een solidariteitsactie op touw gezet om de krakers te steunen. Wij vragen alle sympathisanten om ten eerste een steunbetuiging te schrijven aan de krakers, om hen zo een hart onder de riem te steken, en anderzijds om een bijdrage te geven in de proceskosten. De krakers hebben hun nek uitgestoken om op te komen voor voldoende sociale woningbouw en misstanden aan de kaak te stellen. Laat zien dat ze niet alleen staan!