Pittige onderhandelingen in aantocht

10 maart 2007

Pittige onderhandelingen in aantocht

Met twaalf zetels is de SP de tweede partij geworden in Brabant, na het CDA. Het ligt voor de hand dat het CDA dan ook de SP als eerste uitnodigt voor de coalitieonderhandelingen. Eenvoudig zal het niet worden om een resultaat te bereiken: CDA en SP hebben op een aantal belangrijke punten tegengestelde opvattingen. Zo wil de SP de winst van Essent – waar de provincie groot-aandeelhouder van is – teruggeven aan de burgers en het CDA niet. Moerdijkse Hoek, het prestigieuze maar totaal overbodige milieuvernielende industrieterrein wat gepland is, is onverteerbaar voor de SP maar een kroonjuweel voor het CDA. Het openbaar vervoer – waar de provincie voor verantwoordelijk is – is een puinhoop in Brabant.

Het CDA zal dus – in tegenstelling tot hun landelijke partijgenoten – de SP serieus tegemoet moeten komen om een CDA-SP coalitie mogelijk te maken. Het kan niet zo zijn dat VVD en PvdA ingeruild worden voor de SP, zonder dat er iets aan het beleid verandert. Het is dan ook niet uitgesloten dat het CDA het veilige pad kiest en de verliezers van de verkiezingen – VVD en PvdA – aan tafel nodigt om genadebrood te eten. Zodat, ondanks de verkiezingsuitslag, nog steeds dezelfde partijen als dertig jaar geleden de dienst uitmaken in Brabant.

Maar in de coalitie of in de oppositie: de SP moet gewoon verder gaan met waar ze goed in is: de bevolking organiseren tegen onzalige plannen, de wijken en bedrijven ingaan en zorgen dat ze weet wat er leeft onder de bevolking, en dat omzet in acties en alternatieven. Dat is de beste manier om onwillige regenten alsnog te dwingen om naar ons te luisteren!