ROOD Breda: Stop de Wapenhandel!

30 april 2006

ROOD Breda: Stop de Wapenhandel!

Samen met vele anderen voerde ROOD, jongeren in de SP, op donderdag 27 april op vele plaatsen in het land actie bij vestigingen van Rabobank en ING: zo ook in Breda. Deze Nederlandse banken willen de grootste wapenleverantie sinds 40 jaar gaan financieren: 4 oorlogsschepen voor Indonesiƫ, van Nederlandse makelij, voor een slordige 1 miljard euro. Dat de schepen ingezet kunnen worden tegen de eigen bevolking wordt in het belang van geld verdienen over het hoofd gezien. Waar men liever niet over nadenkt is dat de helft van de Indonesische bevolking in armoede leeft. Het geld kan dus veel beter besteed worden, denk aan bijvoorbeeld gezondheidszorg of onderwijs.

Bij de ING op het Valkeniersplein voerde ROOD Breda daarom ook actie. Rik en Anton hadden zich voor de gelegenheid verkleed, als bankdirecteur en leger-generaal. Van half vier tot iets voor vijven hebben we alle voorbijgangers door middel van flyers op gewezen wat men eraan kan doen. En na afloop is ook het ING personeel van een flyer voorzien. Kortom een geslaagde actie!

In mei buigt de Tweede Kamer zich over de mensenrechtensituatie in Indonesiƫ en in september over de definitieve exportvergunning voor deze oorlogsschepen. Het is dus nog mogelijk de levering te stoppen, als wij druk op de ketel houden, samen met het personeel van beide banken, want die zijn niet trots op deze levering van oorlogstuig.
Laat ook weten dat je het niet eens bent met de levering en financiering van deze schepen! Op www.stopwapenhandel.org kun je meer informatie vinden en de petitie tekenen.

Rood leden bij de ING bank

v.l.n.r Rik, Anton, Sander & Rene tijdens de actie 'Stop de wapenhandel!'

www.stopwapenhandel.org