Motie van afkeuring tegen falend financieel beleid wethouder Bos (VVD)

25 juni 2021

Motie van afkeuring tegen falend financieel beleid wethouder Bos (VVD)

Samen met GroenLinks heeft SP Breda donderdagavond tijdens de raadsvergadering een motie van afkeuring ingediend bij de bespreking van de verantwoording over 2020. Voor het eerst sinds mensenheugenis kreeg Breda geen goedkeurende verklaring van de accountant omdat het college de boel niet op orde heeft. “En dit komt niet als een verrassing!’, zegt SP-raadslid Bas Maes. “Al jaren op rij waarschuwt de accountant, maar dat heeft er niet toe geleid dat wethouder financiën Greetje Bos (VVD) de problemen heeft opgelost.” Sterker nog: de problemen zijn sinds Bos wethouder financiën is alleen maar groter geworden. De motie werd niet verrassend weggestemd door coalitiepartijen VVD, D66 en PvdA. Maes hierover: “Als de lakse en onverantwoorde houding van het college de afgelopen jaren nog geen reden is voor een motie van afkeuring, wat is het dan nog wel?”

SP Breda overwoog ook nog een nog zwaardere motie van wantrouwen tegen wethouder Bos. “Als je me vraagt of ik er nog vertrouwen in heb dat deze wethouder de problemen op gaat lossen dan zeg ik nee”, aldus Maes. Er werd echter ook een motie aangenomen die de wethouder dwingt orde op zaken te stellen onder toezicht van de accountant. In oktober moeten daarvan de eerste resultaten zichtbaar worden. Diverse partijen waaronder CDA, GroenLinks, BredaBeslist en ook de SP, hebben aangegeven dat als er dan nog steeds geen verbetering is, wethouder Bos een motie van wantrouwen aan haar broek krijgt. Maes: “Ik geloof niet dat deze naar haar eind strompelende wethouder ineens een wonderbaarlijke wederopstanding mee gaat maken. Maar ze krijgt van de raad nog één laatste kans om het tegendeel te bewijzen.”