Scoor ze nu… De supermarktplaatjes van de SP!

30 april 2021

Scoor ze nu… De supermarktplaatjes van de SP!

In navolging van de populaire voetbalplaatjes, gaat SP Breda zaterdag ook stickers uitdelen bij supermarkten. Op deze plaatjes staan alleen niet de bekende voetbalhelden maar onze supermarkthelden. SP Breda vraagt hiermee aandacht voor het meldpunt voor supermarktmedewerkers die de dupe zijn van een baas die zich niet aan de regels houdt zoals onbetaald laten overwerken. ‘’Op papier zijn de arbeidsvoorwaarden al ronduit matig, laat staan als de regels ook nog eens genegeerd worden”, zegt SP-bestuurslid Olaf van der Bruggen (19). “Daarom roep ik alle supermarktmedewerkers wie dit overkomt op om het bij ons te melden!’’

De SP is met dit meldpunt begonnen naar aanleiding van het landelijke nieuws over het verhaal van een 15-jarig meisje dat van de Jumbo in Aalten onbetaald moest overwerken. Als reactie op dit verhaal kreeg de Bredase SP signalen dat dit verhaal geen uitzondering was en dat onbetaald laten overwerken en andere schendingen regelmatig voorkomen. Van der Bruggen: ‘’Naar aanleiding van dat nieuws kregen we al snel soortgelijke verhalen te horen. Het is duidelijk dat dit iets is wat leeft, als meer medewerkers nu hun verhaal delen kan er echt wat veranderen.’’

Met dit meldpunt wil SP Breda de omvang van het probleem duidelijk krijgen. Ook de gemeenteraadsfractie van SP Breda wacht met belangstelling de resultaten van het meldpunt af om te kijken of het om incidenten gaat of dat er structureel iets mis is. “Veel jonge medewerkers durven niet tegen hun baas op te komen, zelfs als deze de regels overtreedt”, zegt SP-Raadslid Bas Maes. “Met dit ook anoniem in te vullen meldpunt hopen we dat deze vaak jonge medewerkers van zich durven te laten horen. Als blijkt dat dit een veel voorkomend probleem is dan gaan we het in de Gemeenteraad aankaarten en desnoods in de Tweede Kamer.”