Voortaan niet dreigen met cel of boetes, maar bieden van zorg voor dak- en thuislozen bij extreem weer

5 maart 2021

Foto: Pixabay

Dak- en thuislozen zullen in Breda voortaan bij extreem winterweer niet meer met een noodverordening worden gedwongen mee te werken op straffe van 4.000 euro boete  of drie maanden cel. In plaats daarvan wordt  ervoor gezorgd dat dak- en thuislozen 24 uur per dag opgevangen kunnen worden. De motie van SP Breda die daartoe opriep werd donderdagavond gesteund door een unanieme raad. “Tijdens de extreme kou in januari dit jaar bleek er geen goed plan te zijn en is er een noodverordening ingezet om mensen in ieder geval ‘s nachts binnen te halen”, zegt SP-fractievoorzitter Inge Verdaasdonk. “Wij waren tegen deze noodverordening omdat juist bij deze kwetsbare groep dreigen met hoge boetes of celstraf bizar is. Ik ben blij dat de raad het met mij eens is dat we dit voortaan meer humaan moeten doen in Breda.”