Begroting 2021: van varen in de mist naar varen in de min

8 oktober 2020

Begroting 2021: van varen in de mist naar varen in de min

De SP is niet tevreden over de begroting voor volgend jaar. SP fractievoorzitter Inge Verdaasdonk: “In deze tijd van de coronacrisis maakt dit college geen pas op de plaats om prioriteit te geven aan onze inwoners. Integendeel: met creatief boekhouden en rekening 1 op 1 neerleggen bij de Bredanaar wordt geprobeerd het beeld neer te zetten van goede financiën.” Verdaasdonk doelt daarmee op de al ingeboekte inkomsten van het Rijk waarvan nog niet vaststaat of dat geld wel naar Breda komt, en de exorbitante verhoging van de afvalstoffenheffing met 11%. Zo lopen prestigeprojecten als het doortrekken van de Mark en de topsporthal ook nu gewoon door.

De SP vindt dat hiermee niet de goede keuzes worden gemaakt. “Je ziet dat er geen extra geld voor de aanpak van armoede komt, terwijl banen door de coronacrisis in rap tempo verdwijnen. En als het Rijk niet met geld over de brug komt, moet er onmiddellijk bezuinigd worden op WMO en de Jeugdzorg. Om nog maar te zwijgen over het enorme tekort aan betaalbare woningen in Breda met enorme wachtlijsten. Ook daar gaat deze begroting geen verschil in maken!” aldus Verdaasdonk.