Juist corporaties moeten stoppen met antikraak

25 november 2014

Juist corporaties moeten stoppen met antikraak

SP Breda vindt dat juist woningcorporaties het goede voorbeeld moeten geven door te kiezen voor tijdelijke verhuur in plaats van antikraak. Bewoners van de Lage Kant en Nieuwe Inslag met een antikraakcontract moesten hun huis enkele weken terug verlaten in verband met de voorgenomen sloop van deze flats. Nu de sloop na de vondst van vleermuizen met een half jaar is uitgesteld, wordt er opnieuw antikraak ingezet. “Voor mij is dit een voorbeeld van hoe er met antikraakbewoners wordt gesold,” zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Door het gebrek aan betaalbare woonruimte groeit het aantal panden waarin antikraak zit en ontstaat er een hele generatie rechteloze huurders.”

Op dit moment zijn er gesprekken gaande tussen het college en de woningcorporaties over nieuwe afspraken. In het voorjaar zullen deze met de gemeenteraad besproken worden. De SP geeft alvast mee dat wat hen betreft ook antikraak op de agenda komt te staan. De Leegstandswet biedt de mogelijkheid tot tijdelijke verhuur. Dit heeft voor pandeigenaren veelal dezelfde voordelen als antikraak. Belangrijk verschil is echter dat huurders wel degelijk huurrechten opbouwen en niet zomaar overgeleverd zijn aan de grillen van antikraakbureaus. “Dat commerciële vastgoedjongens met antikraak kiezen voor de makkelijkste weg is nog te begrijpen,” zegt Maes. “Woningcorporaties zouden echter als geen ander het belang van huurrechten in moeten zien en deze respecteren!”

Zie onderstaand de vragen van de SP aan het college en de mail van antikraakbureau Ad Hoc.

Heel goed Bas!!!

Anti-kraakwet: wel de lusten niet de lasten voor een woningcooperatie/verhuurder.