Huisjesmelkers in Breda?

19 november 2013

Huisjesmelkers in Breda?

Maandagmiddag was ROOD Breda op pad om actie te voeren. Ditmaal op de Avans Hogeschool, een grote school voor hoger onderwijs in Breda met een paar duizend studenten die zowel uit Breda zelf, maar ook uit de rest van het land of het buitenland komen. De ideale plek om eens te gaan kijken of  deze studenten last hebben van een ‘huisjesmelker’.

“De ‘melkhuisjes’ van ROOD vielen in de smaak bij de dorstige studenten.”

“Tot mijn verbazing hebben we veel klachten gekregen van de studenten op het Avans.” zegt Stefan Jaspers, ROOD-Lid bij SP Breda. Er waren klachten over een te hoge huurprijs, slecht onderhoud en moeilijk of slecht contact met de huisbaas. De klachten zijn aanleiding voor een aantal nominaties voor de verkiezing van ‘Huisjesmelker van het jaar’.

Sinds 2003 houdt ROOD, de jongerenpartij van de SP, ieder jaar de actie ‘Huisjesmelkerverkiezing van het jaar’. Bij deze actie vraagt ROOD aan de studenten of zij nog klachten hebben over hun huisbaas, huurbemiddelaar of woningcorporatie. Door de woningnood die in heel het land speelt, betalen zij vaak een te hoge huurprijs of wordt er weinig of geen onderhoud gepleegd aan de kamers. ROOD Breda peilde hoe dit is bij de studenten in Breda. Een geslaagde actie die binnenkort een vervolg krijgt!

“Al snel kwamen de verhalen los over hoge huren en slecht onderhoud.”